Rösträtt

Röstade visst igår! Det var kommunalval. Känner mig som en syndare.
Min faster drog med mig helt spontant. "Följ med mig nu! Lika bra att köra direkt när du ändå får!"
Tänkte inte röstat eftersom jag inte är tillräckligt insatt i vad alla de olika står för. Men min faster har en slags övertalningsförmåga där hon även drar med en, bokstavligt talat. Så det slutade med att jag röstade. Min faster fick även in oss i klassrummet båda två (det var i en skola) fast att man bara fick gå in en och en. Hon sa att jag inte förstår hebreiska så bra och därför behövde gå in med mig. Det hade hon ju rätt i för när de förklarade för henne på snabb och avancerad hebreiska hur hon skulle göra så fattade jag iiiingenting. Men vi fick prata ännu mer på engelska för att låtsas att jag förstår mindre än jag faktiskt gör. De var dock stränga med att hon INTE fick gå med mig bakom båset och förklara hur jag ska göra :p
Så mannen där förklarade tydligt på engelska att gul röstlapp ska till gult kuvert och vitt röstkort till vitt kuvert - Det var visst inte svårare än så.
De som arbetade där var mer excited än vad jag var över att jag röstade för första gången. 
"Picture, picture!!" sa de när jag la i kuverten med röstkorten i kartonglådan med den smala springan. Ångrar att jag inte tog ett kort. Tog ett smygfoto i röstbåset dock.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0