Snabbvisit i Danmark

Lundevangsvej 4, Hellerup. Precis vid början av gatan låg en stor byggnad med mur omkring, kameror vid dörren och skyltar på hebreiska. Om man inte skulle förstå då att man kommit rätt så fanns det även en skylt där det stod Israeliska ambassaden. Men jag var osäker på om jag kommit till rätt adress...
Närmade mig en dörr i muren för att se om där fanns en ringklocka eller nåt. Då hörs en röst ur högtalarna.
"Vad kan jag hjälpa dig med? Vem ska du träffa?"
Sen är det tyst rätt länge. Han ba dissade mig. Efter en stund hörs ett starkt bzzzz och dörren öppnas. Ut kommer en Israel. Och så börjar frågestunden. Alla möjliga säkerhetsfrågor.
Sen öppnar han dörren och vi kommer till en liten mellangränd typ, en liten vrå. Där i ett hörn finns en metalldetektor. Han tar sedan alla väskor till röntgen för att spara tid (Istället för att titta i dem för hand).
Han var borta rätt länge. Började bli rastlös. Gick runt. Eller ja, gick runt o runt. Det var en yta på kanske 3 kvadratmeter. Vågade inte röra nåt. Undrar om de såg i kameran att jag skrattade för mig själv av nervositet.
Men där, i den lilla vrå, när jag kollade runt, hittade jag på väggen bokstaven 4.
Hur skulle man kunna veta att man är rätt innan man måste genomgå allt detdär?!
Till slut hörs bzzzzz igen.
"Ursäkta att det tog lite tid! Vi är inte vana vid att folk har så mycket grejer med sig."
Så fick jag plocka ur passet och passfotona som var det enda jag behövde, och lämna allt annat. Det komiska är att jag efter all säkerhetskoll blev orolig för mina värdesaker.
Fick i alla fall gå ut från skrubben. Gå upp för en trappa som var utomhus och sen in i ett hus med nytt lås o bom. Där fick jag stanna i hallen innan nästa lås o bom. Där fanns en ruta med bara ett litet fack där man la sakerna som kvinnan bakom rutan tog emot. Trevligt bemötande var det i alla fall.
Stod en liten stund och pratade med en annan Israel när kvinnan försvann.
...
- That's it? I'm done here?
- This is the fastest service you get.
- It took me 4 hours to get here, only for 5 minutes?
- Well, it's better. In Israel it takes you 5 minutes to get there but 4 hours before you get help.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0